Bakgrunn for tildelingen
Den norske redningstjenesten har en unik organisering, og innebærer at de ressursene som skal gjøre en innsats har høy kompetanse, lokalkunnskap og finnes over hele landet.
Redningstjenesten er organisert som et samvirke og skjer mellom offentlige organer, frivillige organisasjoner, private virksomheter og enkeltpersoner. Alle samvirkepartnerne, inkludert frivillige organisasjoner, har et selvstendig ansvar for å sikre et best mulig samvirke med relevante aktører og virksomheter. Det gjelder både i forberedende arbeid og under redningsaksjoner.
Samfunnet er i kontinuerlig utvikling og møter stadig nye utfordringer innen søk og redning, ifølge en rapport fra Nasjonalt Redningsfaglig Råd fra 20181. Rapporten viser til en gjennomsnittlig økning på 10 prosent i antall oppdrag per år siden 2007 og frem til 2017 (figur 1). Det er ingen grunn til å tro at trenden har snudd, eller vil snu i nærmeste fremtid. Økningen begrunnes med blant annet endringer i bruk av natur, økt turisme, klimaendringer, politikkutforming samt endringer i frivillig sektor. Den sist nevnte årsaken utfordrer rekrutteringen til redningsorganisasjonene i alle ledd.
Gjensidigestiftelsen har tidligere støttet FORF med 54 millioner kroner, og nå utvides satsingen med en fase 2. Midlene skal gå til forsterkning av fire satsingsområder:
To nye lokallag i Norges Speiderforbund og Røde kors.
Norske redningshunder har kunnet tilby startpakker med nødvendig utstyr på ti tusen kroner til nye medlemmer.
Felles rekrutteringsfilm som benyttes av alle medlemsorganisasjonene.
Økt rekruttering på grunn av nytt utstyr.
Redningsselskapet er kommet tilbake som medlem våren 2022.
Svalbard har to nye godkjente redningshunder og ekvipasje.
Det er en motiverende faktor for de ti tusen aktive frivillige redningsmannskapene at stiftelsen har gitt en solid støtte, som treffer dem personlig.
Det er anskaffet 1000 nettbrett og 50 bærbare PCer, som et verktøy til både til søksplanlegging og søksarbeidet i felt.
Fornying av lags- og personlig utstyr for mannskapene.
Utstyr for redningsoperasjoner i kaldt vær og snøskred.
Utstyr som har til hensikt å gjennomføre søk og redning utenfor vei.
Utstyr for å lette planlegging og lede søk- og redningsoperasjoner.
Førstehjelps- og båreutstyr.
Utstyr til vann- og elveredning.
FORF er i gang med å utrede hvordan utdanning av frivillige mannskaper kan styrkes og effektiviseres ved bruk av en felles digital læringsplattform.
Det har vært gjennomført 25 øvelser i hele landet.
Det har vært gjennomført tre øvelser hvor flytjenesten har deltatt, noe de sjelden har hatt mulighet til tidligere. På en øvelse i Nordland i høst ble 40% av funnene gjort fra luften.
Bedre samhandling mellom medlemsorganisasjonene og samvirkepartnere. Øvelsene har økt i omfang, og alle organisasjonene deltar i større grad enn tidligere.
Trepartssamarbeidet mellom Gjensidigestiftelsen, FORF og myndighetene, har gitt FORF en økning av den årlige støtten fra Justis- og beredskapsdepartementet på over 10 millioner kroner.2 Dette dekker drifts- og abonnementskostnader for de 2000 nye nødnetterminalene som er anskaffet, og de frivillige har med det fått dekket 40% av det utestående behovet for nødnett og terminaler.
De 5 millionene til felles aksjonsstøtteverktøy har vært sentralt i oppstarten av et innovativt samarbeidsprosjekt mellom politi, Hovedredningssentralen og FORF. Dette har resultert i økt aktivitet til de frivillige mannskapene ved at de får all nødvendig informasjon overført til et nettbrett eller mobiltelefon, før de sendes inn i en aksjon fra hjemmebasen.
Markering med FORF og justis- og beredskapsministeren
Mandag 27. mars ble gaven overrakt FORF på Sollerud ved Lysaker, hvor de ulike medlemsorganisasjonene i FORF gjennomførte en redningsdemonstrasjon. Til stede var også justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl. Under kan du se bilder fra øvelsen.